Misija poticanja regionalnog dijaloga nastavljena na Kosovskom samitu za mir i demokratiju
Priština je već treću godinu domaćin Kosovskog samita za mir i demokratiju koji okuplja čelnike/ce civilnog društva, eksperte/ice i kreatore politika širom Zapadnog Balkana kako bi diskutovali/e o ključnim izazovima kada je riječ o demokratiji i miru.
Foto: KCSS
U organizaciji New Social Initiative (NSI), Kosovskog centra za sigurnosne studije (KCSS) i nevladine organizacija Sbunker, ova regionalna konferencija, održana krajem septembra, nastavila je svoju misiju poticanja regionalnog dijaloga i saradnje o gorućim pitanjima s kojima se Zapadni Balkan suočava.
Ovogodišnje izdanje samita, pod nazivom “Radikalne stvarnosti: Etnopolitička dinamika i euroatlantske integracije na Zapadnom Balkanu”, istražuje napetost između rastuće etnopolitičke radikalizacije i težnji regiona za euroatlantskom integracijom. Učesnici/e samita razgovarali/e su o temama kao što su zadržavanje fokusa na regionu usred rastuće globalne krize, normalizacija dijaloga Kosova i Srbije, tendencije i prakse autoritarnosti u regionu, maligni strani utjecaj, borba protiv dezinformacija, cyber sigurnost i sl.
Uz podršku Western Balkans Anti-Disinfo Huba i Kraljevine Nizozemske, održan je i panel “Razotkrivanje neistina: Borba protiv dezinformacija”. Govoreći o izazovima borbe protiv medijskih dezinformacija u Bosni i Hercegovini, programska direktorica Udruženja građana i građanki “Zašto ne” Tijana Cvjetićanin, jedna od učesnica panela, rekla je da zapravo najveće izazove predstavljaju problemi koje sama medijska scena ima.
“Dva su glavna koruptivna utjecaja na medijski i informacijski integritet u Bosni i Hercegovini, ali i regiji. Riječ je o malom tržištu s mnoštvom medijskih kuća i vrlo malom ‘platežnom moći’, te je konkurencija za pažnjom čitatelja/ki i gledatelj/ki velika. Stvaraju se novi modeli oglašavanja, koje su, u osnovi, postavile dvije velike online platforme – Google i Facebook. Kreiraju se ‘klikabilni’ sadržaji na Facebooku koji se na web stranicama monetizuju putem Google AdSensa, što stvara tendenciju za proizvodnjom bilo čega što je izmišljeno ili senzacionalno – “klik” je glavni, ne sadržaj. Drugi je politički utjecaj”, kazala je Cvjetićanin.
Naglašava da izazov sam po sebi predstavlja i način na koji je novi medijski sadržan kreiran, podijeljen ili plasiran, jer velike online platforme stvaraju plodno tlo za dezinformacije, a fact-checking je tu samo prva linija odbrane i nije dovoljan.
“Potreban je proaktivniji pristup i uključenost cijelog društva”, smatra.
Zakonodavstvo Evropske unije, kako je istakla Cvjetićanin, postavlja dobre smjernice kada je riječ o borbi protiv dezinformacija, nastojeći uspostaviti neki oblik vladavine prava u online svijet kroz Akt o digitalnim uslugama (DSA) ili Kodeks dobrih praksi o suzbijanju dezinformacija.
Cilj mirovnog samita na Kosovu jeste da postane kamen temeljac o tome kako civilno društvo može promicati bolju regionalnu saradnju te da približii region euroatlantskoj zajednici.