Istinomjer analiza: BH Airlines – čekajući neke nove partnere, ili neku novu vlast
Nakon što je turska avio kompanija „Turkish Airlines“ još prije dvije godine raskinula partnerstvosa kompanijom „BH Airlines“, koja je inače u većinskom vlasništvu Vlade FBiH, započela je sada već višegodišnja borba za goli opstanak posrnule kompanije, u kojoj je glavni cilj bio naći novog strateškog partnera. Bez njega, ova kompanija u državnom vlasništvu osuđena je na propast, a upravo takav scenario se odvija posljednjih dana, kada su u domaćoj javnosti sve učestaliji napisi o velikim gubitcima nekada vodeće državne avio kompanije. Od kada je raskinuto partnerstvo sa „Turkish Airlinesom“, Vlada FBiH je pregovarala sa više poznatih svjetskih avio kompanija, no ni nakon dvije godine nema nikakvih rezultata.
Problemi su nastali još u martu 2012. godine, kada je „Turkish Airlines“ povukao najveći avion u flotikompanije kako bi se smanjili gubici, te je već tada bilo izvjesno da će se ovaj partner povući. Partnerstvo između „BH Airlinesa“ i „Turkish Airlinesa“ raskinuto je u junu 2012. godine, kada je upravni odbor turske kompanije donio odluku o okončanju partnerstva. U prvi mah „Turkish Airlines“ nije objavio razloge prekida partnerstva započetog još 2008. godine, no par mjeseci kasnije, predsjednik Upravnog odbora ove avio kompanije, Hamdi Topcu, kazao je kako BH Airlines nije nikada počeo funkcionisati prema planu, između ostalog i zato što, nakon što je došlo do promjene vlasti u BiH, nekoliko mjeseci nije uspostavljen menadžment kompanije. Turski partner se žalio i na poteškoće u procesu donošenja odluka koje su proizašle iz činjenice da generalni direktor BH Airlinesa nije imenovan gotovo deset mjeseci nakon što je prethodni dao ostavku na to mjesto.
Inače, Vlada FBiH u „BH Airlinesu“ posjeduje kontrolni paket dionica (51%) i svake godine subvencionira ovu kompaniju sa blizu 7 miliona KM, no i pored subvencija bilježeni su konstantni gubici. Nakon povlaćenja aviona Airbus A319, kompanija je ostala u posjedu samo dva manja aviona tipa ATR. Ministar saobraćaja i komunikacija FBiH, Enver Bijedić, tada je rekao kako je to način da se kompanija “održi u životu” do stvaranja boljih uslova.
„Turkish Airlines“ napustio je, dakle, partnerstvo sa domaćom kompanijom još u prvom kvartalu 2012. godine, a novi generalni direktor BH Airlinesa je imenovan tek na samom kraju iste godine. Rješenje o imenovanju Upravnog odbora BH Airlinesausvojeno je sredinom juna iste godine, da bi tek u decembru Vlada dala saglasnost za imenovanje Amira Jažića na mjesto generalnog direktora. Sa novom godinom i novom upravom stigla su i obećanja o oporavku kompanije, kao i o uspostavi novih linija koje bi bile rentabilne, a iz Vlade FBiH je najavljeno kako će se tražiti novi strateški partner koji bi preuzeo manjinski dio kompanije.
No, još prije imenovanja novog menadžmenta, u oktobru 2012. godine, iz resornog ministarstva su stizale najave mogućeg sklapanja strateškog partnerstva sa kompanijama “Tarhan & Tower Airlines” iz Istanbula te malezijskom firmom “AirAsia”, a kao potencijalni partneri spominjani su još i libijski Buraq Air, te turski Atlas Jet. Razgovori sa “Tarhan & Tower Airlines”vođeni su krajem oktobra, ali nije došlo do postizanja saradnje, pa je Vlada FBiH nastavila tražiti novog partnera koji bi pristao na preuzimanje 49% kompanije. Tako ni u januaru 2013. godine nije bilo izvjesno da li će ijedna od pomenutih avio kompanija stupiti u partnerstvo sa BH Airlinesom.
U martu iste godine, u Vladi FBiH je već nastupila panika zbog nepovoljne finansijske situacije u kojoj se našao BH Airlines, a ministar Bijedić je razgovarao i sa predsjednikom uprave HYPO ALPE ADRIA Banke kako bi se dogovorilo reprogramiranje duga ove državne kompanije i spriječila blokada računa. Tada je BH Airlines otkazao i sve letove zbog kvara na avionu. Prema sporazumu koji je sa ovom bankom postigla Vlada FBiH u martu 2013. godine, obaveze Društva danas iznose 5.031.477 KM, dok je plaćen iznos od 531.477 KM. Tako je ukupan dug do sredine ove godine sveden na 4.500.000 KM, koliko je iznosio namjenski dugoročni depozit.
Ni u jesen 2013. godine, kao uostalom ni danas, još uvijek nije bilo izvjesno da će BH Airlines naći strateškog partnera koji će ga spasiti. Nakon pregovora u Vladi FBiH s izaslanstvom iz UAE, ministar Bijedić je kazao da su u opciji dvije kompanije koje bi mogle preuzeti “BH Airlines”: “Etihad” ili “Fly Emirates”:
”Ništa još konkretno nismo dobili, tako da Vlada FBiH i dalje traži partnera za “BH Airlines”. Vjerujem da je jedino rješenje za ovu tvrtku da je netko kupi. No, vidjeti ćemo tko će se sve javiti. Spremni smo za sve pregovore”, rekao je tada Bijedić.
Krajem prošle godine, nada je izgleda napustila i vodećeg čovjeka resornog ministarstva koji je u decembru izjavio da je finansijsko izdržavanje BH Airlinesa gotovo nemoguće:
„Ako želimo imati nacionalnu aviokompaniju, onda moramo znati da je to je vrlo skupa igračka. Na godišnjem nivo FBiH to košta sedam miliona KM. Samo servis jednog aviona plaćamo milion KM, plus ostali troškovi za dobivanje certifikata koji su potrebni za dobivanje međunarodnih dozvola. Vlada u budžetu više nema para za ove svrhe“, rekao je Bijedić.
Ministar je dodao i to da kompanija koja ima previše zaposlenih i samo dva aviona nema velike šanse za opstanak, a predložio je i formiranje jedne državne avio kompanije koja bi objedinila kompanije u FBiH i RS, koje, prema njegovim riječima, same teško mogu ostati na nogama.
Ni u tekućoj godini ništa spektakularno se nije dogodilo, osim što su federalni revizori utvrdili brojne nezakonitosti u poslovanju i dali negativno mišljenje na finansijski izvještaj BH Airlinesa.
Kako se navodi u izvještaju, imovina ove firme je beznačajna, a poslovanje je, uz stalno prisutnu nelikvidnost, opterećeno i velikim dospjelim kreditnim obavezama u visini od oko 30 miliona maraka, dok gubitak u poslovanju za prošlu godinu iznosi 4.485.667 KM. Revizori su utvrdili i da Uprava nije platila ni obaveze za doprinose za PIO/MIO od aprila 2012. do decembra 2013., u ukupnom iznosu od 1.197.748 KM. Također, nije bilo moguće potvrditi ni stanje obaveza prema stranim dobavljačima u iznosu od 2.757.475 KM. Ukupni prihodi u 2013. iznose 17.386.038 KM i manji su u odnosu na prethodnu godinu za 38,39 posto. Dodatno opterećenje u poslovanju “BH Airlinesa” predstavljaju i sudski sporovi kojih protiv Društva ima 14, i to u ukupnoj vrijednosti od 4.064.582 KM. Jedno od rješenja koje se nakon ovog izvještaja revizora nametnulo kompaniji je i prodaja već zastarjelih aviona ATR u posjedu kompanije.
Dakle, u aktuelnom mandatu Vlade FBiH, kompanija „BH Airlines“ ostala je bez strateškog partnera sa kojim je sarađivala od 2008. godine, a tokom protekle dvije godine novi partner nije pronađen. Kako sada stvari stoje, teško je očekivati da će se do predstojećih izbora išta dogoditi u pogledu spasa ove firme, a problem dugovanja i poslovanja „BH Airlinesa“ će vjerovatno čekati neku novu Vladu.
(Istinomjer.ba)