Idi na sadržaj

Avazov pokušaj diskreditacije “Raskrinkavanja”

Emir Zulejhić
U kasnim popodnevnim časovima, na adresu U.G. “Zašto ne” stigao je mail sljedeće sadržine:

“Poštovani,

u cilju realizacije naše teme molimo Vas da odgovornima iz UG „Zašto ne“, a po mogućnosti predsjedniku Udruženja Darku Brkanu proslijedite naša pitanja koja se nalaze u atachmentu, kako bismo mogli profesionalno obraditi tematiku ko i na koji način vrši „raskrinkavanje“ medijskog sadržaja u BiH.

Nadam se Vašim odgovorima danas za što sam Vam unaprijed zahvalna,

 

Srdačno,

Mirela Kukan
novinar
Dnevni avaz”


Pitanja koja su uslijedila sadrže mnoštvo netačnih tvrdnji i dezinformacija i jasno je da nisu postavljena “u dobroj vjeri”. Stoga ih objavljujemo u cijelosti, zajedno sa odgovorima koje smo poslali Avazu, u svrhu tačnog i potpunog informisanja javnosti za koje sumnjamo da će biti ponuđeno od strane ovog medija:

Poštovana,

U prilogu se nalaze odgovori na Vaša pitanja. Očekujemo da ih objavite u cjelosti i bez intervencija, što ćemo i sami učiniti, sa obzirom na to da Vaša pitanja sadrže niz netačnih tvrdnji i insinuacija kojima se dovodi u pitanje kredibilitet našeg rada.

Darko Brkan,
UG Zašto ne
Raskrinkavanje.ba

 

1. Ko i na koji način vrši analizu medijskog sadržaja, a kako se navodi na vašoj stranici- pratite, među ostalim, medijske objave, te na osnovu svoje metodologije provjeravate i ocjenjujejete onih čija kredibilnost djeluje upitno koji šire dezinformacije, lažne vijesti i slično?

Metodologija je detaljno predstavljena na stranici Raskrinkavanje.ba (https://raskrinkavanje.ba/metodologija) i urađena je na osnovu nekoliko sličnih metodologija za provjeru činjenica, primjenjenih u svijetu i dijelimo je i sa drugim organizacijama iz regiona, prije svega sa www.raskrikavanje.rs,www.raskrinkavanje.me, www.f2n2.mk i www.faktograf.hr. Svaku našu provjeru radi tim Raskrinkavanja, koji je isto tako transparentno naveden na stranici (https://raskrinkavanje.ba/impressum), a svaki tekst je potpisan imenom autora ili autorke. Za naš rad smo, nakon rigorozne evaluacije, i certificirani od Međunarodne mreže za provjeru činjenica (International Fact-checking Network) i jedina smo takva organizacija u BiH, te jedna od samo 3 u cijelom regionu.

2. Prema impressumu s Vaše stranice raskrinkavanje.ba, to radi svega pet ljudi, smatrate li to dovoljnim s obzirom na količinu posla, ali i donacija koje transparetno nudite javnosti na svojoj stranici?

Broj ljudi koje imamo u redakciji naravno da nije dovoljan za količinu posla koju imamo i koja potencijalno postoji na ovom polju, ali mi smatramo da radimo i više nego dovoljno sa obzirom na resurse koje imamo. Činjenica da smo u prvoj godini postojanja analizirali preko 3000 članaka koji su sadržavali medijske manipulacije različitog tipa dovoljno govori o efikasnosti redakcije. Trenutno smo u fazi integriranja specijaliziranih online alata za pretraživanje i detekciju sadržaja lažnih vijesti, od kojih  jedan dio razvijamo samostalno, te će naš rad u narednom periodu biti jos efikasniji.

Pitanje o donacijama nije dovoljno jasno, ali možete uporediti troškove i produkciju redakcije Vašeg medija sa onim što mi radimo i kapacitetima koje imamo i mislim da ćete lako dobiti odgovore koje tražite.

3. Postoje li tako isto transparente fakture u što tačno su potrošeni grantovi koje dobijete , a da to nije samo općenito nabrajanje: Koordinacija i administracija – 21.130 USD ; Troskovi kancelarije i komunikacija – 3.550 USD; Istrazivanje i proizvodnja sadrzaja – 72.645 USD; Troskovi treninga – 14.560 USD; Online troskovi i promocija – 9.800 USD; Ukoliko postoje možete li i njih pružiti javnosti na uvid?

Naravno da imamo dokumentovane sve troškove na ovim projektima. Podaci koje objavljujemo o svom finansiranju apsolutno nisu općenito nabrajanje, jer se radi o jasnim budžetskim cjelinama koje definiraju osnovne tipove troškova koje jedna organizacija ovog tipa ima. Mislim da je teško naći medijsku kuću u BiH koja ima ovaj nivo detalja o svojim troškovima na svojoj stranici. Isto tako, svi naši troškovi na projektima mogu biti dostupni javnosti.

4. Da li su tačni navodi koje su neki mediji ranije objavljivali o tome da se u projektima organizacije  “Zašto ne”, Istinomjer ili Raskinkavanje.ba , radi o „porodičnim poduhvatima u kojem učestvuju Brkan, njegova partnerica Tijana Cvjetićanin“?

Ne, nisu tačni.

5. Zbog čega su vam na meti „raskrinkavanja“ većinom profesionalni mediji, a ne „divlji portali“, a koji su najveći prozvođači lažnih vijesti?

Ova tvrdnja nije tačna. U istraživanu o dezinformacijama u BiH, koje smo objavili 13.05.2019. (https://zastone.ba/istrazivanje-o-dezinformacijama-u-online-medijima-ko-kreira-mreze-laznih-vijesti-u-bih-i-regionu/) navodimo tačan broj različitih tipova medija koji su obrađeni u našoj bazi – od 477 medija čije smo objave ocijenili do trenutka kada smo radili istraživanje, 329 su anonimni ili „divlji“ portali, kako ih vi zovete, a samo 52 medija su komercijalni mediji, u koje spada i Avaz.

6. Na osnovu čega vršite klasifikaciju ocjenjivanih medija, ako se ima u vidu da se najviše bavite, primjerice, „Dnevnim avazom“ koji proizvodi neuporedivo više vijesti od drugih medija u BiH, a u svoijim analizama, sve stavljate u isti koš?

Klasifikacija medija je podrobno objašnjena u gore navedenom istraživanju i podrazumijeva sljedeće kategorije:

  •    Anonimni mediji – ukupno 329 takvih u prvoj godini rada Raskrinkavanja
  •    Online mediji – ukupno 83 u prvoj godini rada Raskrinkavanja
  •    Komercijalni mediji – ukupno 52 u prvoj godini rada Raskrinkavanja (u ovu kategoriju spada i Avaz)
  •    Javni emiteri – 6 medija
  •    Javne agencije – 4 medija
  •    Privatne agencije – 2 medija

7.   Zašto ne provjeravate tačnost onoga što objavite? Primjer: na vašoj stranici, između ostalog, može se pronaći podatak kako je u protekle dvije godine, “Dnevni avaz”  „barem dva puta objavio izmišljene izjave pripisane građanima i građankama koji su navodno anketirani na ulici. U prvom slučaju, prevara je otkrivena jer se “Avaz” uz imena i izjave navodno anketiranih građana/ki postavio fotografije drugih osoba, između ostalih i glumca Rickyja Gervaisa. U drugom slučaju, izmišljena je izjava stvarne osobe, koja se o tome oglasila putem svog Facebook profila“. 

Zašto nikada niste provjerili kod uredništva „Dnevnog avaza“ koje niti jednog trenutka nije svjesno, a posebice ne s namjerom objavilo lažne ankete kako se imputira i nanosi šteta ugledu tog lista? Da li ste provjerili postoji li pravosnažna sudska prdsuda kojom je dokazano da je redakciji „Dnevnog avaza“ autor ankete namjerno podmetnuo fotografiju glumca Rickyja Gervaisa pod imenom izvjesnog Dževada Aličića? Zašto niste barem objavili saopćenje uredništva „Dnevnog avaza“ u povodu slučajeva koje plasirate na svojoj stranici imputirajući naslovom da „Avaz“ „kada nema izjavu onda je izmisli?

Tvrdnja da ne provjeravamo tačnost onoga što objavimo, kao ni implikacija da Vaš medij nije kontaktiran prije objave, nisu tačne. Prije nego što smo objavili analizu o kojoj govorite (https://raskrinkavanje.ba/analiza/kad-nemas-izjavu-onda-je-izmislis), kontaktirali smo Vaš medij sa upitom za komentar koji je poslan 23.4.2018. godine na adrese [email protected] i [email protected]. Na taj upit nismo dobili odgovor, kao što nismo dobili odgovor na skoro 30 upita koje smo Vam do sada poslali povodom tekstova koje smo analizirali, a koji su bili objavljeni u Avazu. Ovo je kompletna lista svih upita koje je redakcija “Raskrinkavanja” do sada poslala na Vaše adrese:

Datum slanja upita Analizirani članak Adresa na koju je poslan upit
20.05.2019. Cristiano Ronaldo donirao 1,5 miliona eura za siročad u pojasu Gaze [email protected]
07.05.2019. “Muhamed najpopularnije ime u Berlinu u 2018. godini”. [email protected]
03.05.2019. “Vanzemaljci se već razmnožavaju s ljudima na Zemlji, i to iz samo jednog razloga.” [email protected]
25.04.2019.  Nevjerovatna scena: Migrant udarao po automobilu, sreća da se upalilo zeleno na semaforu [email protected]
17.04.2019. Djevojka umrla u hotelu tokom spolnog odnosa: Seks-igrica pošla po zlu [email protected]
10.04.2019. Profesorica iz Vareša gola pozira u razredu [email protected]
19.03.2019. Od 1. maja zabranjen uvoz starih automobila [email protected]
19.03.2019. Fantastični rezultati: Avaz.ba najčitaniji portal u BiH [email protected], [email protected]
04.02.2019. Madura štite plaćenici iz BiH, jedan od vođa notorne organizacije je iz Doboja [email protected], [email protected]
09.01.2019. Pike završava karijeru 2020. i nakon toga postaje predsjednik Barcelone [email protected]
18.12.2018. Pola ljudi, pola majmuni snimljeni na Tajlandu: Bizarna stvorenja zaprepastila turiste [email protected], [email protected]
11.12.2018. PRISJEO JOJ ŠOPING: Šemsa napadnuta u Njemačkoj [email protected]
1.9.2018. Nakon slijetanja na Mjesec Armstrong je vidio nešto užasno, poslao je poruku koju je NASA cenzurirala [email protected]; [email protected]
10.8.2018. Ustakljena stajališta u Novom Sarajevu [email protected]
17.7.2018. Tužna slika iz BiH: Otpustili oca četrnaestero djece, a njegova je reakcija podigla region na noge [email protected]; [email protected]
12.7.2018. Teška saobraćajna nesreća: Poginuo motociklista na putu Bosanski Petrovac – Ključ”. [email protected]; [email protected]
5.7.2018. Hrvatska reprezentacija ima ogromnu podršku iz Bihaća [email protected]; [email protected]
4.7.2018. Stipe Mesić na fotografiji poput Džake i Šaćirija [email protected]
20.6.2018. Slovenija povlači “Plazma” keks [email protected]
13.6.2018. Nekoliko desetina autobusa s vjernicima koji su krenuli na iftar u Konjević-Polje zaustavljeno na putu [email protected]
9.6.2018. U Drini se utopio migrant, ukopan na gradskom mezarju u Bratuncu [email protected]
21.5.2018. Šestogodišnjak iz RS sreću ilustrirao crtežom sa srpskom zastavom pored srebreničkih tabuta [email protected]; [email protected]
26.4.2018. Šta se dogodi kada se sretnu navijači Juventusa i Napolija nekoliko sati prije derbija [email protected]; [email protected]
23.4.2018. Anketa – Matea Jerković [email protected]; [email protected]
20.4.2018. Kolina: Penal za Real protiv Juventusa je ispravno dosuđen! [email protected]
12.4.2018. Džeko izabran za igrača mjeseca u Romi pa nagrađen novim automobilom [email protected]
28.3.2018. Istraživanje kuće “Gallup”: Korupcija prikovala BiH za dno! [email protected]
5.3.2018. Sakib Kopić za Avaz.ba: Tukli su nas kao da smo životinje” [email protected]
8.2.2018. Policija okupirala Skenderiju: Građani izbezumljeno posmatrali, niko nije znao šta se dešavalo [email protected]

Koliko mi je poznato, jedini odgovor koji smo do sada dobili odnosio se na tvrdnju da je Avaz najčitaniji portal u BiH i taj odgovor je objavljen na našoj stranici (https://raskrinkavanje.ba/analiza/koji-je-portal-najcitaniji-u-bih), kao što objavljujemo odgovore svakog medija koje dobijemo kada pošaljemo upit.

8. Imate li Vi ambiciju da dobijete ulogu regulatornog tijela kakav ima Vijeće za štampu i slične medijske institucije u BiH?

Vijeće za štampu je prije svega samoregulatorno tijelo, a regulatorno tijelo za medije u BiH je Regulatorna agencija za komunikacije. Mi u svakom slučaju nemamo ambicije da dobijemo status ili ulogu bilo kakvog regulatornog ili samoregulatornog tijela. Mi isključivo želimo da pomognemo građanima/kama BiH i regiona da se lakše suočavaju sa dezinformacijama koje su svakodnevni dio medijske ponude, te da dobiju dovoljno informacija da sami mogu prepoznati kvalitetno i nekvalitetno novinarstvo.

9. Jesu li tačni navodi medija da gospodin Brkan ima nekoliko stanova te možete li otkriti kolika su vaša primanja?

Ne, nisu. Živim u roditeljskoj kući na Ilidži i ne posjedujem niti jednu nekretninu. Moja netto plata za prošli mjesec je bila 1141,50 KM

10. Da li gospodin Brkan još uvijek stoji kod svoje svojevremene izjave da su statistike i ankete uvijek “namještanja u svrhu političke manipulacije” i kako se onda vi sami služite statistikama i anketama ako ih tako definirate?

To nije izjava koju sam ja dao. Moja izjava je bila da se ankete i statistike mogu interpretirati na način da se iskoriste u svrhu političke manipulacije. Mi smatramo da su podaci do kojih dolazimo pouzdani i trudimo se da uvijek to budu. Naravno, ukoliko se ispostavi da nisu, imamo na stranici jasno navedene principe kako vršimo ispravke (jasno navođenje svih naknadnih intervencija na tekstu, razloga zašto su izvršene i datuma kada su izvršene) i njih se držimo kada vršimo korekcije u analizama, za razliku od velikog broja medija koje vi zovete „profesionalnim“.