Pregled sedmice: Manipulativni naslovi i lažne nagradne igre
Tokom protekle sedmice, Raskrinkavanje je analiziralo različite primjere senzacionalističkih naslova kojima pojedini portali opremaju svoje članke kako bi privukli što više čitatelja/ki. Pored toga, pisali/e smo i o manipulativnim nagradnim igrama na društvenim mrežama, te o dezinformacijama vezanim za pandemiju Covid-19, koje se često pojavljuju iznova.
U sedmici iza nas, Raskrinkavanje se bavilo manipulativnim klikbejt naslovima koje pojedini portali koriste kako bi privukli što više čitatelja/ki. Određeni mediji su svoje članke o sastanku predsjednika Republike Srbije Aleksandra Vučića i srpskog člana Predsjedništva BiH Milorada Dodika opremili manipulativnim i nepreciznim naslovima u kojima se navodi da su razgovarali o “spajanju Republike Srpske i Srbije”, izostavljajući informaciju da je Vučić govorio o infrastrukturnom povezivanju. Više o ovoj temi pročitajte u analizi.
Od ubistva srbijanske pjevačice Jelene Marjanović 2016. godine, anonimni portali i tabloidi njenu smrt koriste za objavljivanje klikbejt naslova i monetizaciju tragedije. Kako su pojedini mediji izvještavali o ovoj temi, pročitajte ovdje.
Nekoliko portala objavilo je da je svijet u šoku jer se sprema sahrana kraljice Elizabete II, a na Facebooku je objavljena informacija da je ona umrla i da mediji ne izvještavaju o tome. Ništa od ovoga nije tačno. Detaljnije o ovoj temi pročitajte u analizi.
Na Facebooku se dijele članci s informacijama o “hitnom” povlačenju s tržišta proizvoda od žitarica kompanije Lidl. Ipak, linkovi podijeljeni tokom 2021. godine zapravo se odnose na tačnu vijest iz 2018. godine. O istoj praksi pisali smo u analizi objavljenoj u septembru ove godine, koju možete čitati na linku.
Godinama stara lažna vijest da bivši predsjednik SAD-a Bill Clinton umire od AIDS-a ponovo se dijeli na Facebooku. Takve tvrdnje na domaćem govornom području su se prvi put pojavile prije pet godina. Do danas, ne postoje nikakvi kredibilni dokazi koji bi potvrdili da Clinton boluje od AIDS-a. Detaljnije čitajte u analizi ovdje.
U svrhu prikupljanja klikova na svoje članke, portali Današnje, Detaljno i Wood work često objavljuju stare vijesti koje čitateljima/kama prikazuju kao aktuelne. Više o ovoj temi pročitajte na linku.
Povećanje baze pratitelja/ki i krađa ličnih i finansijskih podataka korisnika/ca pokazali su se kao najčešći motivi za organizovanje prevarantskih nagradnih igara na lažnim Facebook stranicama i profilima. Raskrinkavanje je istražilo još jednu vrstu ovakvih prevara, koja rezultira gubitkom novca korisnika/ca. Lažne nagradne igre u kojima se od korisnika/ca u svrhu preuzimanja navodnih nagrada traži registracija na posve nepovezanoj internet-stranici kao posljedicu mogu imati nesvjesnu pretplatu korisnika/ca na servis koji će ih koštati i do 6 KM sedmično. Više o ovoj temi pogledajte u našem novom storyju.