Šta su obećavale partije 2010. godine
U posljednjem broju časopisa Asocijacije Alumni Centra za interdisciplinarne postdiplomke studije – „Novi pogledi“ koji je posvećen temi Ustavne reforme u BiH, Dalio Sijah urednik portala Istinomjer, sumirao je obećanja partija koje su trenutno na vlasti iz predizborne kampanje 2010. godine, a koja se odnose na ustavno uređenje BiH. Tekst prenosimo u cjelosti uz dozvolu uredništva Novih pogleda, a originalnu verziju u pdf-u možete pročitati ovdje.
Dijametralno suprotna obećanja partija na vlasti o Ustavnoj reformi
Jača država ili jači entitet(i)
Pred opšte / opće izbore u BiH 2010. godine, gotovo sve partije koje su nakon njih i formirale vlast na svim nivoima u BiH, iznijele su niz obećanja koja se odnose na ustavno uređenje BiH. S obzirom na to da je prije izbora, pred Evropskim sudom za ljudska prava u Strazburgu izrečena presuda u slučaju Sejdić-Finci protiv BiH i da je prema njoj BiH obavezna izvršiti ustavne promjene bar u dijelu izbora članova Predsjedništva i Doma naroda PSBiH, stranke su u predizborne programe uključile i svoja rješenja. U programima partija obećanja su u velikoj mjeri u suprotnosti jedna sa drugim, pa je iz današnje perspektive, u momentu kada se ponovo formira većina na državnom nivou, interesantno se podsjetiti kako je to izgledalo 2010. godine.
Osim obećanja koja se tiču provođenja presude Sejdić-Finci, partije su ponudile i obećanja koja se odnose na prijenos nadležnosti sa entiteta na državu i obratno, kao i obećanja o lokalnoj samoupravi. U ovom broju Novih pogleda donosimo pregled najzanimljivijih obećanja političkih partija u BiH koja se odnose na ustavnu reformu. Obećanja su preuzeta sa web stranice inicijative Istinomjer koja se bavi analizom ispunjenosti predizbornih obećanja partija na vlasti u BiH.
SDA za Rebubliku BiH
Stranka demokratske akcije (SDA) u svom predizbornom programu je ponudila niz obećanja koja se tiču uređenja BiH i ustavnih reformi, a kako navode „primarno i dugoročno se zalažu za usvajanje novog Ustava kojim bi Bosna i Hercegovina bila definirana kao demokratska, regionalizirana pravna, socijalna i sekularna država sa tri nivoa vlasti (državni, regionalni i lokalni) i nazivom Republika Bosna i Hercegovina”.
Na državnom nivou, prema SDA, zakonodavnu vlast bi činio dvodomni parlament sa Predstavničkim domom kao domom građana, i Domom naroda u kojem se štite vitalni interesi konstitutivnih naroda i nacionalnih manjina, definirani u skladu sa demokratskom praksom i Evropskom konvencijom o temeljnim ljudskim pravima i slobodama. Izvršnu vlast bi činili predsjednik države i Vlada.
U svom predizbornom programu SDA je ponudila i rješenje regionalizacije države umjesto dosadašnjeg entitetskog uređenja, gdje bi državu činilo “optimalno pet ili više multietničkih regija formiranih na temelju ekonomskih, geografskih, historijskih, saobraćajnih, kulturnih i drugih demokratskih kriterija i standarda za uspostavu regija”. Regije bi imale svoje skupštine i vlade sa nadležnostima definiranim Evropskom poveljom o regijama.Lokalni nivo vlasti činili bi općine i gradovi kao jedinice lokalne samouprave shodno Evropskoj povelji o lokalnoj samouporavi. Uspostavu lokalne samouprave SDA je ocijenio kao bitno političko i ustavno pravo neposrednog učešća građana u odlučivanju.
U prvoj fazi ustavne reforme prema predizbornom programu SDA, “nužno i relano moguće” je postići amandmanske promjene postojećeg Ustava u kako bi se on uskladio sa Evropskom konvencijom za zaštitu ljudskih prava i temeljnih sloboda i dodatnim protokolima, kao i u pogledu efikasnijeg funkcionisanja BiH.
Supremacija države nad entitetima
Socijaldemokratska partija BiH (SDP BiH) se u predizbornom programu 2010. godine bavila pitanjem nadležnosti države i entiteta, a snažno se zalagala za jačanje države, pa je tako predložila i uvođenje ustavne supremacije prema kojoj bi se definisalo da državni zakon ima supremaciju nad entitetskom legistlativom. U skladu s preporukama Venecijanske komisije, SDP je obećao i da će uvesti odredbe kojima će se onemogućiti vraćanje nadležnosti sa države na entitete, bez suglasnosti državnog parlamenta. Prema programu SDP-a potrebno je preispitati postojeću raspodjelu nadležnosti kako bi se pojasnile odgovornosti države i entiteta te nastojati razdvojiti nadležnosti kako bi se smanjila međusobna zavisnost koja je prisutna među različitim nivoima vlasti i potreba za vertikalnom saradnjom.
Tamo gdje se nadležnosti ne mogu razdvojiti i gdje je saradnja neophodna, SDP predlaže uspostavu mehanizama izvršenja i tijela u kojima će suradnja biti obavezna. U oblastima gdje država i entiteti vertikalno dijele nadležnosti SDP je obećao da će se zalagati za jasnu zakonodavnu hijerarhiju, prema kojoj država ima isključivu zakonodavnu vlast u pitanjima dijeljenih nadležnosti. Entiteti bi prema ovom rješenju ostali nadležni za provedbu zakona, ali više ne bi imali zakonodavne ovlasti u pitanjima iz dijeljenih nadležnosti.
Promjena Ustava u dvije rečenice
Sa druge strane Savez nezavisnih socijaldemokrata (SNSD) je ponudio dijametralno suprotno rješenje Ustavne reforme koja se gotovo ni u jednoj tački ne podudara sa programima SDA i SDP-a.
Tako SNSD u svom program izričito kaže: “U slučаju dа drugi subjekti budu predlаgаli suštinski drugаčije ustаvno uređenje u Bosni i Hercegovini, SNSD će predložiti sаmo lаbаvo konfederаlno uređenje Bosne i Hercegovine, sа Republikom Srpskom kаo konfederаlnom jedinicom”.
Također, SNSD u svom predizbornom program smаtrа dа se člаnovi Predsjedništvа trebаju birаti neposredno nа teritoriji entitetа, uz uklаnjаnje isključivosti u nаcionаlnoj odrednici. U pogledu lokalne samouprave kroz svoj predizborni program SNSD se zalaže za jаčаnje uloge lokаlnih zаjednicа, što u Republici Srpskoj trebа osnаžiti usvаjаnjem ustаvnih аmаndmаnа o snаžnijoj ulozi opštinа i grаdovа. U sistemu lokаlne sаmouprаve ova stranka je obećala i rad na razvijanju sistema višetipskih lokаlnih zаjednicа, sа rаzličitim nаdležnostimа i orgаnizаcijom, zаvisno od veličine i kаpаcitetа, a u sklаdu s usvojenom Strаtegijom rаzvojа lokаlne sаmouprаve. (Startegija razvoja lokalne samouprave predviđa teritorijalnu reorganizaciju Republike Srpske i prenos određenih nadležnosti, kako sa višeg na niže nivoe, tako i sa nižih na više, što bi bilo razvijanje sistema višetipskih lokalnih zajednica.)
Povrat nadležnosti sa države na entiteteDemokratski narodni savez (DNS) nakon Izbora 2010. godine, formirao je vlast u RS-u sa SNSD-om i SPRS-om, a u predizbornom programu je poput SNSD-a, obećao da se ovlasti RS-a neće mijenjati te da će eventualno nastojati prenijeti veći dio nadležnosti sa državnog nivoa na entitet.
Tako se DNS zalaže za zаdržаvаnje ustаvnih principа o entitetskom glаsаnju i zаštiti utvrđenog vitаlnog interesа entitetа, kаo i vitаlnog nаcionаlnog interesа sve triju konstitutivnih nаrodа u Bosni i Hercegovini. Prenos nаdležnosti sа Republike Srpske nа institucije Bosne i Hercegovine prema predizbornom program DNS-a može dа se vrši sаmo nа principimа zаsnovаnim Ustаvom, a neophodno je Ustаvom RS propisаti i proceduru prenosа i povrаtа nаdležnosti.
Također DNS je naveo i da će se zаlаgаti zа dosljednu primjenu Evropske konvencije zа zаštitu ljudskih prаvа i osnovnih slobodа, i njihovo ugrаđivаnje u Ustаv.
Osim toga u program ove stranke se navodi i jаčаnje položаjа lokаlne sаmouprаve kаo osnovne jedinice i generаtorа rаzvojа, sа svojim specifčnostimа i prednostimа u okviru ustаvno-prаvnog poretkа RS i BiH.
Socijalisti po slovu Dejtona
Socijalistička partija RS (SPRS) se sa svoje strane u predizbornom programu zalaže za striktno poštovаnje i dosljedu primjenu Dejtonskog mirovnog sporаzum te njegovo eventuаlno poboljšаvаnje i dogrаdnju ustаvnih rješenjа bez nаnošenja bilo kаkve štete Republici Srpskoj.
U predizbornom program SPRS-a više pažnje je posvećeno pitanju provođenja Evropske povelje o lokalnoj samoupravi, pa je tako ova stranka obećala da će se zalagati za sveobuhvаtnu decentrаlizаciju kаko bi lokаlnа sаmouprаvnа аutonomno vršilа poslove, koji po svojoj prirodi pripаdаju grаđаnimа. U tom pogled lokalna samouprava bi imala potpunu sаmostаlnost u uprаvljаnju, korišćenju i rаspolаgаnju lokаlnom imovinom.
Dva HDZ-a i treća federalna jedinica
Prema programu HDZ-a BiH cjelovita ustavna reforma je uvjet bez kojeg Hrvati teško mogu ostvariti jednakopravnost u BiH. U ovoj stranci se zalažu novi ustav koji sadrži dugoročna rješenja koja će ostvariti ravnopravan položaj hrvatskog naroda s drugim konstitutivnim narodima u BiH, četiri federalne jedinice, tri nivoa teritorijalno upravne organizacije BiH. Ustav bi prema HDZ-u trebalo reformisati u skladu s pozitivnim europskim iskustvima i međunarodnim konvencijama o zaštiti ljudskih prava.
I HDZ 1990 se u svom predizbornom program eksplicitno izjasnio kako će se zalagati za uvođenje treće federalne jedinice. Tako se u program ove stranke velikim slovima navodi kako se zalaže za uvođenje federalne jedinice sa hrvatskom većinom.
S druge strane HDZ 1990 u programu navodi kako se zalaže za državu u kojoj će kolektivna prava konstitutivnih naroda biti standardizirana i harmonizirana s građanskim i ljudskim pravim, na način da se jamče ista prava svakom građaninu bez obzira da li se izjašnjavao kao pripadnik konstitutivnog naroda, da li bio pripadnik nacionalne manjine ili jednostavno neopredijeljen u ovom smislu.
Kada se sve sumira, bez obzira na neke međusobne razlike u programima, iz pojedinih obećanja partija se može vidjeti jedna jasna distinkcija i podjela po nacionalnom principu. Partije iz RS-a, kao što to rade i danas, u svojim programima su jasno poručile da ne žele jaču državu, nego nasuprot tome, upravo veće nadležnosti RS-a. Sa druge strane SDP i SDA su kroz programe ponudile drugačiju viziju jedne jače BiH sa više ovlasti. SDA je u svom programu otišao toliko daleko da je ponudio Republiku BiH sa jednim predsjednikom, što je dugoročni cilj o kojem se vjerovatno zadugo neće razgovarati. Dva HDZ-a sa svoje strane, na kraju su možda i najdosljednija u težnjama za hrvatskom federalnom jedinicom .
(Novi Pogledi)